Targetowanie w marketingu – rynki docelowe i marketing wielosegmentowy
Marketerzy opracowują informacje o środowisku, aby uzyskać jasny obraz całego rynku produktu, w tym czynników środowiskowych. Gdy marketerzy zrozumieją różne czynniki środowiskowe, z całego rynku należy wybrać określone rynki docelowe. Proces ten nazywa się targetowaniem. Rynek docelowy odnosi się do grupy potencjalnych klientów, którym firma chce sprzedawać swoje produkty i usługi. Do tej grupy należą również konkretni klienci, do których firma kieruje swoje działania marketingowe. Osoby odpowiedzialne za dział marketingu dokonując targetowania koncentrują się na dostarczaniu wartości dla dobrze zdefiniowanego rynku docelowego lub rynków docelowych.
Targetowanie, znane również jako marketing wielosegmentowy, to strategia marketingowa polegająca na identyfikowaniu konkretnych osób lub rynków dla określonych treści oferowanych przez daną firmę. Marketing wielosegmentowy to proces dzielenia rynku docelowego na wiele segmentów w celu skierowania do każdego z tych segmentów innej, spersonalizowanej treści lub konkretnego produktu dopasowanego do danej grupy docelowej.
Twoja grupa docelowa odnosi się do określonej grupy konsumentów, która najprawdopodobniej będzie chcieć Twojego produktu lub usługi, a tym samym do grupy osób, które powinny zobaczyć Twoje kampanie reklamowe. Celem reklamy jest dotarcie do osób, które są najbardziej skłonne zapłacić za produkty lub usługi firmy i zachęcenie ich do zakupu.
Reklama to taktyka marketingowa polegająca na płaceniu za miejsce w celu promowania produktu, usługi lub sprawy. Koncentracja na potencjalnych klientach pozwala firmie efektywnie wykorzystywać swoje zasoby.
Grupa docelowa może być podyktowana wiekiem, płcią, dochodem, lokalizacją, zainteresowaniami lub mnóstwem innych czynników. Firma, która wykorzystuje swoje docelowe segmenty klientów, może znacznie zmniejszyć ryzyko niepowodzenia marketingowego. Zamiast tego mogą podejmować trafniejsze decyzje dotyczące tego, gdzie, kiedy, kto i jak prowadzi marketing. Strategia marketingowa zawiera kluczowe informacje o marce firmy, dane dotyczące demografii docelowych klientów i inne elementy ważne z perspektywy zwiększania sprzedaży. Dobra strategia rynkowa, a co za tym idzie właściwa segmentacja, może zwiększyć Twoją konkurencyjność, rozpoznawalność marki, utrzymanie klientów, komunikację i poszerzyć rynek.
Segmentacja rynku pozwala firmom poznać swoich klientów. Znajomość klienta jest kluczem do każdego przedsięwzięcia biznesowego. Właściciele firm, które odniosły sukces, rozumieją, czego chcą ich klienci i jak najskuteczniej udostępniają swój produkt lub usługę. Uzyskują w ten sposób lepsze zrozumienie potrzeb i pragnień klientów, dzięki czemu mogą dostosowywać kampanie do segmentów klientów, które są najbardziej skłonne do zakupu produktów.
By mieć pewność, że segmentacja, a co za tym idzie cała strategia marketingowa były skuteczne, skup się na kilku podstawowych krokach. Przeanalizuj swoje oferty. Zadaj sobie pytanie, jakie problemy rozwiązują Twoje produkty i usługi, a także do kogo przemawiają. Przeprowadzaj badania rynku. Twórz profile klientów i segmenty rynku. Oceń konkurencję. Te działania pomogą Ci w odpowiedzialny sposób podejść do przyszłych działań marketingowych.